W okresie od listopada 2020 r. do grudnia 2023 r. Polska Agencja Inwestycji i Handlu S.A. wraz z Fundacją Przedsiębiorczości Kobiet oraz partnerem ponadnarodowym Business France realizowała program Mój biznes za granicą – model wsparcia instytucjonalnego MŚP w obszarze umiędzynarodowienia oferty firm i rozpoczęcia działalności na rynkach międzynarodowych w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020; Oś priorytetowa: IV. Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa; Działanie 4.3 Współpraca ponadnarodowa”. Celem projektu było podniesienie jakości wsparcia firm z sektora MŚP zainteresowanych eksportem.
W wyniku prac powstał model wsparcia, w skład którego wchodzi 6 narzędzi:
- Pierwsze kroki przed rozpoczęciem działań eksportowych – checklista dla przedsiębiorcy.
- Roadmapa (Mapa wsparcia) – przewodnik dla przedsiębiorcy w formie checklisty.
- 6 modułów szkoleniowych wprowadzających do zagadnień związanych z działaniami eksportowymi.
- Mentoring.
- Networking i matchmaking.
- Instrukcje i rekomendacje do wdrażania powyższych narzędzi.
Program Mój biznes za granicą ma za zadanie wypełnić lukę w ofercie wsparcia działań eksportowych skierowanych do przedsiębiorców, ponieważ dostępne dotąd rozwiązania nie zaspokajają potrzeb firm, które już rozpoczęły przygotowania do wyjścia na rynki zewnętrzne lub rozwijają działalność eksportową w kolejnych regionach.
W ramach programu odbyły się dwie edycje 5-dniowych szkoleń dla przedsiębiorców, tzw. Akademii Biznesu, podczas których eksperci PAIH oraz organizacji partnerskich przekazali wiedzę reprezentantom firm oraz przeprowadzili z nimi warsztaty praktyczne.
Materiały szkoleniowe programu
Od 1 marca 2024 r. materiały szkoleniowe wypracowane w ramach programu są dostępne dla wszystkich zainteresowanych. Polska Agencja Inwestycji i Handlu udostępnia je nieodpłatnie jako efekty projektu Mój biznes za granicą.
Należy podkreślić, że udostępnione materiały stanowią wyłącznie strukturalne wytyczne dotyczące kluczowych kwestii związanych z przygotowaniem do prowadzenia działalności eksportowej. W związku z tym korzystanie z tych materiałów, zwłaszcza w kontekście realizacji szkoleń, wymaga systematycznej weryfikacji i aktualizacji treści przez eksperta specjalizującego się w poszczególnych modułach szkoleniowych oraz ewentualnej adaptacji do specyfiki branży czy firm, będących potencjalnymi uczestnikami szkolenia. Zgodnie z zaleceniami PAIH, osoba prowadząca szkolenie powinna być praktykiem o ugruntowanej specjalizacji w danym obszarze tematycznym. Jest to istotne, aby zapewnić uczestnikom szkolenia wysoką jakość przekazu, dostosowaną do aktualnych realiów i potrzeb rynkowych. W ten sposób, zgodnie z profesjonalnym podejściem, szkolenia stają się bardziej efektywne i zyskują na wartości dla uczestników.
Program Mój biznes za granicą będzie także aktywizować instytucje wspierające przedsiębiorców w procesie ekspansji zagranicznej, takie jak IOB, fundacje, organizacje NGO, uniwersytety oraz PAIH.
Szczegółowe informacje dotyczące planowanych działań oraz wydarzeń związanych ze szkoleniami w ramach Akademii Biznesu będzie można odnaleźć w Kalendarzu. To w nim znajdą Państwo aktualne i istotne informacje dotyczące wszelkich inicjatyw, szkoleń czy spotkań, które są organizowane we współpracy z wymienionymi instytucjami wspierającym.
MATERIAŁY DO POBRANIA: https://www.trade.gov.pl/tagi-rozszerzone/moj-biznes-za-granica-materialy-szkoleniowe